Arhitektura
Podzemne željeznice koje oduzimaju dah
Podzemne željeznice neizostavan su element urbanog života mnogih svjetskih gradova. Prijevoz gradom čine bržim i jednostavnijim, no u većini slučajeva riječ je o pomalo bezličnim prostorima. Donosimo vam osam podzemnih željeznica koje privlače pozornost svojim jedinstvenim dizajnom.
Moskovska podzemna željeznica
Nakon Tokija, Moskva ima drugu najprometniju podzemnu željeznicu na svijetu kroz koju dnevno procirkulira oko 7 milijuna ljudi. Metro je dugačak 305 kilometara te sadrži čak 185 stanica, a iako se neke postaje ničime ne razlikuju od standardnog dizajna metro stanica, neke su uistinu veličanstvene. Jedna od najljepših i najstarijih je postaja Komsomolskaya izgrađena 30-tih godina prošloga stoljeća koju krase bogati ornamentalni ukrasi, raskošni lusteri i stupovi.
Njujorška postaja “Abandoned City Hall”
Iako je zatvorena za javnost, Njujorška postaja “Abandoned City Hall” može se razgledati samo tijekom rijetkih turističkih obilazaka. Postaja je zatvorena 1945. godine, a od tad je za javnost otvorena samo jednom. Rijetki sretnici koji ju uspiju vidjeti mogu posvjedočiti ljepoti njenog dizajna i bogatoj arhitekturi prve polovice 20. stoljeća.
Podzemna željeznica u gradu Tapei
Metro glavnog tajvanskog grada popularnost je stekao zbog svojeg živahnog dizajna kojeg oplemenjuju raznobojni vitraji, murali, svjetlosne i interaktivne instalacije te mnoga druga umjetnička djela. Tako je prostor poprimio izgled svojevrsne umjetničke galerije, što ga čini ugodnim i privlačnim mjestom.
Stockholmski Metro
Metro glavnog švedskog grada Stockholma mnogi smatraju jednim od najljepših podzemnih željeznica na svijetu, a čak je i prozvan “najdužom umjetničkom galerijom na svijetu”. Postaje na plavoj liniji posebno su atraktivne, a neke od njih karakterizira grubo obrađeni kamen koji modernom ambijentu daje prirodni izgled. Upečatljiva je i stanica Rissne čija oba zida krasi informativna freska o povijesti civilizacije.
Metro u Washingtonu
Metro u glavnom gradu Sjedinjenih Država slovi kao jedan od vizualno najdomljivijih sistema podzemnih željeznica u toj zemlji. Većina postaja izrađena je od betona s uzorkom kartonske kutije za jaja, a dizajn potpisuje arhitekt Harry Weese. Progresivan dizajn u prostor donosi dovoljne količine prirodnog svjetla koje u kombinaciji s dobrom umjetnom rasvjetom, metro čini sigurnijim.
Podzemna željeznica u Frankfurtu
U petom najvećem njemačkom gradu, U-Bahn dnevno preveze oko 300 tisuća ljudi, kroz 86 postaja i preko 64 kilometara tračnica. Dizajn stanica varira od modernih do onih razigranih, živog kolorita. Posebna atrakcija je ulaz u frankfurtski U-Bahn u obliku vagona podzemne željeznice koji se probija kroz površinu.
Metro u kazahstanskom gradu Almathy
Kazahstanski metro je najmlađi metro na svijetu koji je svoja vrata otvorio 1.prosinca 2011. godine i tako postao drugi sistem podzemne željeznice na prostoru središnje Azije. Dizajn koji je istovremeno moderan i klasičan odlikuju geometrijski uzorci, vitraji te mnoštvo rasvjetnih tijela među kojima se posebno ističu ornamentalni lusteri. Gradnja metroa trajala je 23 godine.
Podzemna željeznica “Montreal Metropolitan”
Baš poput metroa u Moskvi i Taipeiu, podzemna željeznica u Montrealu svojevrsni je izložbeni prostor mnogim umjetničkim djelima. Preko 50 postaja dekorirano je s više od stotinu umjetničkih instalacija poput murala, skulptura i vitraja poznatih kanadskih umjetnika, među kojima je i slavni umjetnički pokret Automatistes.
Održan je milanski Salone del Mobile. Kako taj sajam postavlja trendove u arhitekturi i dizajnu interijera, donosimo vam kratak pregled noviteta.
Više od 262.000 posjetitelja iznenadilo je čak i organizatore ovogodišnjeg šezdesetog po redu Salone del Mobile u Milanu.
Više od dvije tisuće brendova, među njima 600 mladih dizajnera predstavilo je svoje proizvode. Salone, koji je nakon tri godine prvi puta održan ponovno uživo, pokazao je da je najvažnija svjetska izložba za nov kvalitetan namještaj.
Održivost najvažnija tema
Održivost je i ove godine bila jedna od najvažnijih tema, pa čak i na razini organizacije i vodstva događaja. Ove su godine na redu bile kuhinje i kupaonice. Kuhinje su tako najčešće dio otvorenog prostora, kako bismo se što više družili i dijelili.
Tehnologija je sve više dio našeg života, pa tako ulazi i u kupaonice. One su, uz to, orijentirane zeleno, pa se sve više traže načini kako uštedjeti na vodi i koristiti materijale koji se mogu reciklirati o koji su održivi.
Ovo su sve informacije koje su stale u kratki pregled milanskog sajma. Detaljnu analizu ostavljamo za iduće tjedne. Otkrit ćemo vam samo jednu važnu informaciju. Čini se da se sve vraća u normalu jer idući Salone del Mobile najavljuje se za travanj 2023. što mu je uobičajeni termin održavanja.
Arhitektura
Studentski dom u Osijeku osnažuje lokalno gospodarstvo
Evo što je od hrvatskih proizvođača ugrađeno u novi studentski paviljon
Na ovako velikim projektima kao što je studentski dom u Osijeku važno je angažirati i lokalne proizvođače jer se time smanjuje otisak CO2, a ujedno i osnažuje lokalno gospodarstvo. Evo što je hrvatsko ugrađeno u novi studentski paviljon.
Današnje moderno uređenje podrazumijeva jednostavne linije i sakrivanje onog što ne trebamo vidjeti. Kad je riječ o vratima, poželjno je da sakriveni budu okovi. Sva vrata u novom osječkom studentskom paviljonu proizvedena su u Hrvatskoj.
Jednostavne moderne linije
‘To su uglavnom bila vrata koja su vrlo jednostavnih linija, moderna, kao i cijeli dizajn cijelog objekta. Radilo se o lakiranom medijapanu sa zvučnom izolacijom sa krilima koja su poravnata sa maskama iznad krila, tako da to jako moderno izgleda, zgleda kao krilo do stropa’, kaže Ana Jelić, Lignor d.o.o.
Jednostavan dizajn vrata nije bilo teško oblikovati, ali zato je zahtjevna bila količina koja se trebala proizvesti.
‘Kompletno za cijeli dom sva vrata su morala biti certificirana, dakle, od svih dobavljača svaki proizvod, svaki materijal koji smo ugrađivali u vrata, od kojih su izrađivana, a bilo je potrebno dostaviti i atestnu dokumentaciju, tako da to baš nije bilo jednostavno, u krajnjoj liniji to je nekakav protokol, s naše strane i to je zahtjev investitora’, dodaje.
Sve ovisi o željama i potrebama
Tvrtka Lignor iz Pleternice specijalizirana je za unutarnja vrata po mjeri. Uglavnom opremaju luksuznije i javne objekte.
‘Kod nas možete dobiti lakirani medijapan, možete dobiti specijalne folije koje su otporne na udarce, na vatru i slično i možete dobiti furnir koji je konkretno naš slavonski furnir od slavonskog hrasta’, kaže.
Sve ovisi o željama i potrebama, pa tako u vrata može biti ugrađena i najmodernija tehnologija pomoću koje se vrata otvaraju, na primjerice, senzor. Osim vrata, hrvatski je proizvođač dijelom opremao i kupaonice ovog studentskog doma.
Održiva gradnja jedan od osnovnih zahtjeva
‘Radili smo sanitarne pregradnje kabine, one su se uglavnom radile od vlagootpornih materijala, a to je u ovom slučaju bio max compact’, kaže Ana.
Održiva gradnja u današnje je vrijeme jedan od osnovnih zahtjeva, a da bi se on ispunio, poželjno je angažirati lokalne proizvođače jer kraći transport do gradilišta znači i manji otisak CO2.
Izrađuju namještaj po mjeri
‘Prije svega mislimo zapravo i vjerujemo u to da svaki ovaj natječaj koji se radi, kojeg projektiramo da bi trebalo što više domaće industrije i domaće proizvodnje pokrenuti na njima i da je to zapravo poanta razvoja i razvitka koje ovakvi projekti donose. Osim podizanja studentskog standarda možemo podići i neku gospodarsku situaciju neposrednoj okolini ukoliko je, normalno, projekt dovoljno velik i ukoliko je dovoljno zahtjevan’, tvrdi Goran Rukavina, koautor projekta, NFO.
A dobro je znati da Lignor u svojoj ponudi ima proizvode od lakiranog medijapana, furniranog i masivnog drveta, te da izrađuju sav namještaj po mjeri.
You must be logged in to post a comment Login