Povežimo se

Arhitektura i dizajn

Nilufar otvara trgovinu u talijanskoj zračnoj luci

Novi dom je u Veneciji

U svjetskim dizajnerskim krugovima, Nilufar je poznato ime. Galerija sa sjedištem u Milanu, koju je osnovala Nina Yashar 1979. godine, dugo je bila glavna komponenta rastuće gradske scene namještaja i proizvoda, piše Architect magazine.  Počevši s naglaskom na tekstilu iz Irana njezinih roditelja, Yasharina galerija se razgranala i postala glavni dobavljač poslijeratnog talijanskog dizajna, kao i rada međunarodnih kreativaca. U tandemu sa svojom proširenom ponudom, Nilufar je proširio svoj doseg izvan Italije, nastupajući na mjestima u inozemstvu, uključujući sajmove umjetnosti i dizajna kao što su PAD u Londonu i NOMAD u Monaku.

Sve samo ne obična galerija

Novi Nilufar shop nije obična galerija dizajna. Njegov novi dom u zračnoj luci u Veneciji, kojeg je projektirao arhitekt Mario Emmer 1926. godine, a sada je jedna od rijetkih zračnih luka prije Drugog svjetskog rata koje su preživjela bombardiranja u regiji. Danas su na usluzi odabranoj klijenteli, dočekujući privatne avione imućnih gostiju koji posjećuju događaje poput Bijenala i njegovih sestrinskih predstava u arhitekturi, filmu i plesu. 

Foto: Giovanni Emilio Galanello/Architectmagazine

To je, najblaže rečeno, izvanredan prostor; manje remek-djelo moderne moderne, zajedno s delikatnim detaljima od opeke i portalnim prozorima nalik na brod, zgrada je neopjevana istaknuta u mjestu poznatijem po gotičkim palačama i baroknim crkvama. Unutra još uvijek sadrži autentične elemente razdoblja poput karte Europe koja prikazuje niz ruta iz ranih dana zrakoplovstva.

Unutrašnjost potpuno netaknuta

Zaštićen lokalnim zakonima o znamenitostima, Nilufar je ostavio unutrašnjost potpuno netaknutom, zauzimajući čitav niz prostora u središnjem predvorju zračne luke sa sekundarnom galerijom u susjednoj strukturi koja je nekoć služila kao benzinska postaja.

Foto: Giovanni Emilio Galanello/Architectmagazine

Kako bi najavili dolazak galerije, Yashar i njezin tim sastavili su nastupnu izložbu koja prikazuje radove koji istovremeno naglašavaju dubinu i širinu njezine ponude, dok odražavaju jedinstven karakter njenog novog okruženja.

Tim Nilufara se nada da će zračna luka poslužiti kao više od mjesta za prodaju namještaja. Laura Alfieri, koju je Nashar imenovao umjetničkom direktoricom novog prostora, objašnjava da je odluka o otvaranju tijekom Biennala bila namjerna nastojanja da se galerija, zračna luka i cijeli Lido stave u novu vrstu odnosa s umjetnošću i osmislite mega-događaje koji redovito gužvaju stari grad, a tako rijetko prelaze lagunu.

Urbanizam

Kako energetska obnova zgrada mijenja Europu – i zašto sigurnost postaje prioritet

Stručnjaci se slažu – energetska obnova zgrada ne smije biti samo pitanje održivosti i smanjenja emisija

energetska obnova zgrada - konferencija u briselu

Europske zgrade nalaze se usred najveće transformacije u svojoj povijesti. Nova Direktiva o energetskim svojstvima zgrada (EPBD) potiče prelazak na energetski učinkovite i niskoemisijske zgrade, uz obvezno korištenje obnovljivih izvora energije poput solarnih panela, baterijskih spremnika i punionica za električne automobile.

No, dok energetska obnova zgrada donosi velike koristi, otvara i niz novih rizika – osobito u području zaštite od požara.

Klimatski neutralni gradovi u borbi protiv klimatskih promjena

Mind the EPBD Harmonization Gap

Upravo zato je u Bruxellesu održana konferencija „Mind the EPBD Harmonization Gap”, koja je okupila stručnjake iz 16 zemalja – predstavnike Europske komisije, znanstvenike, vatrogasce, osiguravatelje i građevinsku industriju. Cilj skupa bio je uskladiti inovacije, propise i istraživanja kako bi energetska obnova zgrada bila ne samo održiva, nego i sigurna za građane.

„Ovim događajem želimo podići svijest o rizicima povezanima s gradnjom, upotrebom različitih materijala i novim tehnologijama,” rekao je Draško Veselinovič, direktor Slovenskog poslovno-istraživačkog udruženja (SBRA).
„Još je važnije da regulatori donesu jasne standarde koji će propisati sigurne načine gradnje i izvedbe konstrukcija.”

Predstavnici Europske komisije istaknuli su da obnova postojećih zgrada i dekarbonizacija građevinskog fonda donose brojne koristi, ali i nove izazove.

Kada govorimo o zaštiti od požara, i tu postoje izazovi, ali i novi rizici,” naglasio je Marco Morini, službenik za politike pri DG Energy.
Moramo pronaći rješenja kroz uključivanje dionika i država članica, kako bismo zajednički odgovorili na nove probleme.”


energetska obnova zgrada

Europa treba jedinstvene sigurnosne propise

Različiti nacionalni propisi otežavaju stvaranje jedinstvenog europskog pristupa sigurnosti u procesu energetske obnove zgrada.

Zamislite da organizirate Europsko prvenstvo, a pravila nisu ista u svakoj zemlji. Upravo to se događa s protupožarnim standardima, upozorio je prof. dr. Grunde Jomaas, predsjedatelj Odjela za požarno sigurno i održivo izgrađeno okruženje (ZAG).
Svaka država razvija vlastita pravila, umjesto da se ujedinimo kroz zajedničke smjernice koje bi služile građanima.”


energetska obnova zgrada

Solarni paneli, baterijski sustavi i punionice električnih vozila na krovovima zgrada donose nove opasnosti, osobito u slučaju požara.

Inženjerski aspekti zaštite od požara moraju se uključiti već u najranijim fazama razvoja tehnologija, pojasnio je dr. Wojciech Węgrzyński iz Instituta za građevinsku tehniku (ITB) u Poljskoj.
„Samo tako sigurnost može postati dio uspjeha, a ne prepreka inovacijama.”

Baterijski sustavi – korist i rizik energetske tranzicije

Baterijski sustavi za pohranu energije postaju ključan element energetske obnove zgrada, no broj incidenata i požara raste.

„Vrlo je malo smjernica koje se odnose na sigurnu primjenu baterijskih sustava, a postojeće se značajno razlikuju od zemlje do zemlje, upozorila je dr. Ana Sauca iz danskog DBI instituta.
„Potrebne su nam usklađene i prilagodljive smjernice koje će pratiti razvoj tehnologije i osigurati sigurnost korisnika.”

Sudionici su naglasili da sigurnost nije samo pitanje propisa i testova, nego i obrazovanja građana.

„Edukaciju o zaštiti od požara trebamo promicati od škola pa sve do građana i stručnjaka,” dodala je Sauca.
„Moramo biti svjesni novih rizika koje donosi elektrifikacija i litij-ionske baterije.”

Industrija kao partner u sigurnoj energetskoj obnovi

Industrija građevinskih materijala ima presudnu ulogu u stvaranju sigurnih i održivih zgrada.

Donositelji politika, istraživačke institucije i industrija moraju zajednički djelovati kako bi zaštita od požara i energetska učinkovitost išle ruku pod ruku, naglasila je Caterina Rocca iz Rockwool grupe.
Naša je odgovornost osigurati da su zgrade energetski učinkovite, ali i sigurne,” zaključila je Anđelka Toto Ormuž iz Rockwool Adriatic.

Stručnjaci se slažu – energetska obnova zgrada ne smije biti samo pitanje održivosti i smanjenja emisija. Ona mora ići ruku pod ruku sa sigurnošću, edukacijom i jedinstvenim europskim standardima. Jer zeleni gradovi budućnosti moraju biti i sigurni gradovi.

Nastavite čitati

Arhitektura i dizajn

Umjetna inteligencija u arhitekturi: Alat budućnosti ili prijetnja kreativnosti?

Arhitektura nije samo tehnički proces, već i umjetnost koja proizlazi iz empatije, iskustva i razumijevanja prostora

Umjetna inteligencija u arhitekturi

Od pametnih domova do digitalnih asistenata, umjetna inteligencija sve je prisutnija u svakodnevici. No dok mnoge struke doživljavaju brze promjene, arhitektura se čini otpornijom. Stručnjaci se slažu da umjetna inteligencija u arhitekturi može biti vrijedan alat, ali nikako zamjena za ljudsku maštu i iskustvo.

Kako arhitekti koriste umjetnu inteligenciju

Umjetna inteligencija u arhitekturi još nije dostigla razinu samostalnog projektiranja, ali je postala nezamjenjiv partner u procesu stvaranja. Arhitekt Marko Dabrović iz 3LHD-a objašnjava da se AI danas koristi za izradu tekstova, analiza, 3D vizualizacija i animacija. „AI pomaže arhitektima kao digitalni asistent koji brzo odgovara na pitanja iz raznih područja – od fizike zgrade do osunčanja i konstrukcije. To ubrzava proces i poboljšava dizajn,“ istaknuto je.

3LHD: Kako je nastao i opstao jedan od najistaknutijih arhitektonskih ureda u Hrvatskoj

Umjesto prijetnje, Dabrović umjetnu inteligenciju u arhitekturi vidi kao alat koji osnažuje struku: „Kao što su nas kompjuteri ojačali u statici i analizi, tako će i umjetna inteligencija postati produžetak arhitekta. Ključ je u tome da je znamo koristiti.“

Umjetna inteligencija u arhitekturi

Pravni okvir i odgovornost autora

Primjena umjetne inteligencije u arhitekturi otvara i niz pravnih pitanja. Katarina Bulić Bestulić, stručnjakinja za pravne aspekte digitalnih tehnologija, podsjeća da nove europske uredbe već definiraju pravila korištenja AI alata. Tvrtke koje koriste chatbotove, primjerice, moraju jasno naznačiti da se radi o umjetnoj inteligenciji, kako korisnici ne bi bili dovedeni u zabludu.

No kada je riječ o autorskim djelima, pravilo je jednostavno: odgovornost ostaje na čovjeku. Ako arhitekt koristi AI u procesu stvaranja projekta, on je i dalje autor djela i potpisuje se pod konačno rješenje. Umjetna inteligencija je samo sredstvo, ne kreator.

Alat koji traži ljudski dodir

Iako se razvija iznimnom brzinom, umjetna inteligencija još uvijek ne može zamijeniti ljudski faktor u arhitekturi. Arhitektura nije samo tehnički proces, već i umjetnost koja proizlazi iz empatije, iskustva i razumijevanja prostora. „Vjerujem da će AI unaprijediti naš rad, ali da će istodobno stvoriti i zasićenost umjetnim sadržajima bez duše. Nakon tog vala fascinacije, opet ćemo početi cijeniti ono ljudsko i stvarno,“ zaključuje Dabrović.

Marko Dabrović

Budućnost arhitekture uz umjetnu inteligenciju

Umjetna inteligencija u arhitekturi nije zamjena za arhitekte, nego alat koji može ubrzati analize, olakšati komunikaciju i otvoriti nove mogućnosti oblikovanja. No ona i dalje ovisi o ljudskom umu koji postavlja granice, interpretira podatke i stvara emociju.

Budućnost arhitekture nije u odabiru između čovjeka i stroja, već u njihovoj suradnji. Jer, kako pokazuju i najnoviji primjeri, upravo spoj tehnologije i kreativnosti vodi prema promišljenijim, funkcionalnijim i humanijim prostorima.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice