Povežimo se

Arhitektura i dizajn

Arhitektura nije spektakl – ona treba biti bezvremenska

Razgovarali smo s arhitektom svjetskog glasa. Iz Barcelone, direktno pred naše kamere sjeo je Borja Ferrater.

Jednom je rekao da arhitektura čini prostor, a ne obrnuto. Razmišljanje je to koje traži objašnjenje, pa smo pitali.

„Mislim da uvijek postoji dijalog s prostorom. Mjesto je iznimno važno, kontekst i mislim da mi arhitekti na razne načine uspostavljamo dijalekt s prirodom, s urbanom građom. Svjetlo, vrijeme, klimatski uvjeti – mislim da je riječ o procesu uspostave dijaloga između umjetnog pri čemu mislim na arhitekturu, odnosno što radimo u prostoru, te prirodnog okoliša“, odgovorio nam je španjolski arhitekt i profesor Borja Ferrater.

borja-ferrater-kaplankaya-clubhouse-domnakvadrat-arhitektura

Spektakl je nešto prolazno, za razliku od arhitekture

Ured u okjem radi ovaj arhitekt projektira po cijelom svijetu. Kaže da je namjena prostora svakako bitna, ali ne u toj mjeri da se reflektira na izgled zgrade: „To se pitanje provlači stoljećima. Sjećam se kad sam u Beču, u Austriji gradio zgradu. Riječ je o odnosu vanjskog i unutarnjeg, ali ne smatram da zgrada treba biti spektakularna jer spektakl je nešto prolazno. Arhitektura treba biti bezvremenska.“

borja-ferrater-aa-house-domnakvadrat

Dodaje da se arhitekti ne bave modom jer trebaju biti koncentrirani na bezvremensku strukturu. A za arhitekturu bez granica na raspolaganju su im vrijeme i tehnologija.

„Mislim da je tehnologija alat i ne možemo je ignorirati jer je jako važna. Pomaže nam u procesu rješavanja konstrukcije, izazova, pomaže nam na puno načina i trebali bismo je koristiti što je više moguće. Ali, istovremeno trebamo biti oprezni da tehnologija ne dominira nama nego da mi kontroliramo tehnologiju. Još uvijek vjerujem u olovku i prazan papir. Proces izražavanja ideja na listu papira još je uvijek brži od stiskanja gumba na računalu“, kaže nam arhitekt.

borja-ferrater-galerija-roca-barcelona-arhitektura-domnakvadrat

Važnost tradicije i obitelji

Profesor Ferrater dolazi iz Barcelone, grada koji je poznat po originalnoj arhitekturi.

borja-ferrater-six-senses-kaplankaya-domnakvadrat

„Htjeli smo to pokazati imenom naše tvrtke. To su naši korijeni i svaki put kad idemo u drugu zemlju, u Latinsku Ameriku, na Bliski istok, u Aziju ili na Balkan, jer gradimo i zgradu u blizini, u Crnoj Gori, trudimo se izvoziti tradiciju koju smo naučili u Barceloni. Javni prostor, korištenje mediteranskog svjetla, klimatski uvjeti, sve je to nevjerojatno važno“, dodaje.  

borja-ferrater-regina-house-domnakvadrat

U uredu ima puno Ferratera jer ovaj arhitekt radi s ocem, sestrom i njezinim mužem.

„Raditi s obitelji je dobro jer se ne osjećamo sami. Imam osjećaj da me netko čuva i prati, a i ja to radim tako da pazimo jedni na druge“.

borja-ferrater-kaplankaya-clubhouse-domnakvadrat

Kaže da je arhitektura poput religije u njihovoj kući i nakon četrdeset godina trude se za nedjeljnim ručkom pričati o drugim stvarima, ali ne baš uspješno. A dok su rezultat tih ručkova ovakvi zanimljivi projekti, može se reći da su oni bili iznimno produktivni.

Dani Orisa

Kliknite kako biste komentirali

You must be logged in to post a comment Login

Ostavi komentar

Arhitektura i dizajn

La Fábrica – kako je napuštena cementara postala arhitektonska ikona

Bofill ju je zamislio kao “prostor stalne transformacije”, gdje se arhitektura ne doživljava kao statična forma, već kao živi organizam koji raste i razvija se zajedno s onima koji u njemu žive i stvaraju

La Fabrica

U industrijskom predgrađu Barcelone, ondje gdje su nekoć vladali buka strojeva i sivi oblaci prašine, danas se nalazi jedno od najfascinantnijih arhitektonskih ostvarenja 20. stoljeća –  La Fábrica.

Ovaj jedinstveni projekt, djelo vizionarskog arhitekta Ricarda Bofilla, primjer je kako kreativnost i poštovanje prema prošlosti mogu stvoriti prostor koji nadahnjuje i pola stoljeća nakon svoje obnove.

Ovako izgledaju stanovi u centru Barcelone! 5 primjera inspirativnih renovacija

Napuštenu cementaru Bofill je otkrio 1973. godine. Pokrenuo je radikalnu, višegodišnju transformaciju prostora, odlučan u namjeri da zadrži industrijski karakter, ali mu udahne novi, suvremeni život.

Suživot prirode i industrije

Jedna od najupečatljivijih karakteristika projekta je način na koji su priroda i arhitektura dovedeni u savršeni balans. Zidine koje su nekoć bile simbol industrijskog napretka, danas su prekrivene penjačicama, čempresima i eukaliptusima. Vrt koji okružuje kompleks nije samo dekoracija – on je integralni dio koncepta, zamišljen kao “zeleni filter” između unutarnjeg i vanjskog svijeta.

Unutrašnjost je jednako impresivna. Prostorije su prostrane, s visokim stropovima i velikim prozorima koji propuštaju obilje prirodnog svjetla. Materijali su ostali vjerni izvornoj industrijskoj estetici – beton, metal, sirovo drvo – no sve je oplemenjeno elegantnim detaljima i sofisticiranim interijerima. Posebnu pažnju plijeni stubište, skulpturalno i gotovo monumentalno, koje spaja razine nekadašnjih silosa s lakoćom i stilom.

La Fábrica kao dom, studio i manifest

Iako na prvi pogled izgleda kao umjetnička instalacija, La Fábrica je uistinu dom – i to dom koji se koristi. Bofill je ovdje smjestio svoj privatni život, ali i profesionalni studio, stvarajući prostor u kojem granice između rada i odmora, između umjetnosti i svakodnevice – jednostavno ne postoje. Ova multifunkcionalnost samo potvrđuje osnovnu ideju projekta: prostor se ne treba definirati svojom prošlošću, već mogućnostima koje otvara.

Osim što je dom, La Fábrica postala je i manifest arhitektonske filozofije. Bofill je njome želio dokazati da je svaki prostor vrijedan transformacije, da je svaka zgrada potencijalni medij kreativnosti. Njegov pristup restauraciji – zadržati što se može, redefinirati što se mora – danas se sve više prepoznaje kao održiva i odgovorna praksa u suvremenoj arhitekturi.

Gordana Đerić: Arhitektura nije forma ni trend, već sredstvo za kvalitetniji život

Danas, desetljećima nakon završetka projekta, La Fábrica i dalje izaziva divljenje. Njezina estetika, funkcionalnost i filozofija čine je jedinstvenom pojavom u svijetu arhitekture. I što je najvažnije – pokazuje kako prava ljepota može nastati upravo tamo gdje je drugi najmanje očekuju.

Naslovna fotografija: ArchDaily

Nastavite čitati

Dizajn i trendovi

Eichholtz by Mashroom i Intera hub uspješno održali ekskluzivni masterclass za profesionalce u dizajnu interijera

Ekskluzivni masterclass spojio je stručnjake iz dizajna interijera na inspirativnom i edukativnom događaju.

U showroomu Eichholtz by Mashroom, u suorganizaciji s portalom Intera hub, 11. lipnja održan je iznimno uspješan stručni događaj — masterclass radionica namijenjena arhitektima, dizajnerima interijera, građevinskim investitorima i hotelijerima. Događaj je okupio velik broj relevantnih sudionika iz industrije i poslužio kao platforma za umrežavanje, razmjenu ideja i praćenje najnovijih trendova u svijetu interijera.

Program je započeo inspirativnim predavanjem predstavnika brenda Eichholtz, koji su sudionicima predstavili filozofiju brenda, razvojne smjernice te pretpremijerno otkrili novu liniju proizvoda koja se službeno lansira u rujnu 2025. Ova nova kolekcija namijenjena je profesionalnom projektiranju interijera u ugostiteljskom sektoru, s naglaskom na izdržljivost, funkcionalnost i estetsku vrijednost, ali i mogućnost personalizacije prema zahtjevima krajnjih korisnika.

Kroz niz primjera i demonstracija, prisutni su imali priliku upoznati se s inovativnim rješenjima koja podižu standard dizajna i dodaju stvarnu vrijednost prostoru — bilo da je riječ o luksuznim hotelima, restoranima ili suvremenim kafićima.

Uz edukativni sadržaj, masterclass je bio popraćen vrhunskim gastronomskim doživljajem u izvedbi chefova iz restorana Forty Two, dok je za opuštenu atmosferu tijekom večeri bio zadužen DJ Sven Pravica.

Odaziv i reakcije sudionika potvrđuju da je ovakva vrsta događanja iznimno važna za daljnje jačanje profesionalne zajednice. Ostvareni su brojni novi kontakti, pokrenute buduće suradnje i potvrđena zajednička želja za nastavkom edukacije i inspiracije u industriji.

“Eichholtz nije samo brend namještaja – to je platforma za povezivanje, profesionalni razvoj i poticanje kreativnosti u interijerima.”

Zahvaljujemo svim sudionicima na prisutnosti, entuzijazmu i podršci. S nestrpljenjem iščekujemo sljedeće prilike za susret i nastavak stvaranja jedinstvenih iskustava u svijetu dizajna.

Nastavite čitati

Kolumne

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice