Povežimo se

Arhitektura

Arhitektura i arhitektonske djelatnosti

Arhitektura danas obuhvaća širok spektar aktivnosti vezanih na planiranje korištenja prostora, uređenje naselja, posebno gradova, poslovnih zona ili turističkih naselja.

Tu su i pripreme zemljišta za gradnju, definiranje uvjeta za lokaciju građevina, idejno osmišljavanje zgrada funkcionalno i oblikovno, projektiranje objekata u suglasju s elementima stabilnosti, fizikalnih karakteristika, energetske učinkovitosti, zaštite od buke, požara i sigurnosti u korištenju, izvedbenu razradu konstruktivnih elemenata, interijersko oblikovanje kao i nadzor nad izvedbom. Arhitekt je sintetičar koji objedinjava radove cijelog niza stručnjaka, inžinjera i specijalista kako bi projekt zadovoljio sve potrebne uvjete od onih koji proizlaze iz lokacije, njenih mogućih ograničenja i smjernica iz područja zaštite spomenika kulture ili prirode, okoliša, urbanističkih zahtjeva proizišlih iz važećih dokumenata uređenja prostora, zatim sigurnosti pri korištenju, stabilnosti konstrukcije, energetske racionalnosti, ugradnje kvalitetnih materijala itd.

Iako je u korijenu pojma arhitekt starogrčka složenica „arkitekton“, od ὰρχι glavni i τεκτονική graditelj, djelatnost današnjeg arhitekta daleko nadilazi isključivo umjetnost oblikovanja i izgradnje građevina. Arhitekt je i planer prostora, sudjeluje u zaštiti njegovih vrijednosti, u oblikovanju prirodnog, urbanog ili ruralnog krajolika, kreator je strategije urbanog razvoja i zaštitar povijesnih, kulturnih i ambijentalnih  vrijednosti, učesnik u politici zaštite okoliša i kontrole procesa u prostoru. Stoga se danas arhitektonske aktivnosti dijele, prema predmetu interesa i razini promišljanja na:

1.    Strateško planiranje prostora ( država, regije, područja)

2.    Planiranje prostornog razvoja ( razina županije, općine ili grada)

3.    Urbanističko planiranje ( uređenje gradova ili dijelova gradova i naselja)

4.    Detaljno urbanističko planiranje ( uža područja, lokacije)

5.    Izrade stručnih arhitektonsko urbanističkih rješenja (stručne podloge, natječaji)

6.    Arhitektonsko projektiranje ( idejni, glavni i izvedbeni projekti)

7.    Interijersko projektiranje i dizajn elemenata interijera

8.    Praćenje procesa u prostoru, nadzor nad izvedbom, ocjena uporabivosti objekata

Ovoj podjeli svakako treba dodati i razne oblike specijalističkog planiranja i projektiranja koje se odnosi na projekte zaštite područja i objekata spomenika kulture, njihovu restauraciju, planove krajolika, zaštićenih prirodnih područja, hortikulturnih projekata i sl.

Strateško planiranje

Ovaj proces implicira prije svega timski rad stručnjaka različitih usmjerenja (arhitekti, građevinski inžinjeri, prometni inžinjeri, geografi, sociolozi, ekonomisti i sl.) Na razini Europe države članice i države kandidatkinje sudjeluju u izradi Teritorijalne Agende koja obuhvaća prostornu prolematku i međusobne odnose, a na razini Republike Hrvatske izrađuje se Prostorna Strategija i Program prostornog uređenja države. Ovaj dokument usmjerava izradu prostornih planova teritorijalnih jedinica županija i Grda Zagreba.

Planiranje prostornog razvoja

Na razini županija i Grada Zagreba donose se županijski prostrni planovi kao i prostorni plan Grada Zagreba. Ovi planovi usklađuju prostorni razvoj unutar županija i podloga su za izradu prostornih planova poedinih općina i gradova. Ovim planovima planiraju se prostori za razvoj naselja, turističkih i proizvodnih zona izvan naselja, prostori za razvoj infrastrukture i prostori koji se štite kao kulturno ili prirodno dobro.

Urbanističko planiranje

Planiranje gradova kao cjeline ili njegovih dijelova obuhvaća definiranje namjene prostora, prometne i infrastrukturne mreže, zaštićenih vrijednosti, mjere zaštite i uvjete provedbe. Ovu kategoriju čine Generalni urbanistički plan i urbanistički plan uređenja.

Detaljno urbanističko planiranje

Detaljni urbanistički planovi detaljno propisuju modalitete gradnje i lokacijske uvjete i neposredno prethode arhitektonskim projektima. Ovim planovima u mjerilu primjerenom detaljnosti razrade 1:1000, detaljno se određuju lokacije pojedinih objekata, građevinski i regulacijski pravci, visinski gabariti i uvjeti oblikovanja.

Izrade stručnih arhitektonsko urbanističkih rješenja

U fazi priprema urbanističkih planova za određene prostore često je propisana obaveza provedbe arhitektonsko urbanističkog natječaja u cilju što kvalitetnijeg rješenja pojedinog prostornog obuhvata ili izrada stručne podloge kojom se idejno rješava na razini prostorno programske ili arhitektonske studije određeni zahvat u prostoru. Ovo rješenje služi kao podloga za izradu konačnog rješenja urbanističkog plana uređenja ili detaljnog urbanističkog plana, ovisi o veličini zahvata.

Arhitektonsko projektiranje

Arhitektonsko projektiranje pojedinog objekta ili kompleksa pretpostavlja tri faze: idejni projekt u većem mjerilu 1.200 ili 1:500, glavni projekt obično u mj. 1:100 i izvedbene projekte 1:50. Ovim projektom definira se oblikovanje, funkcija, konstrukcija zgrade, infrastrukturna opremljenost, uređenje okoliša, kao i svi aspekti sigurnosti, zaštite od nepovoljnih utjecaja, energetska učinkovitost i sl. Volumen i prostor su osnovni elementi arhitektonske kompozicije budući da arhitektura i je umjetnost oblikovanja prostora volumenom, dakle ima raspored i odnos masa, odnos punog i praznog, zatvorenog i otvorenog, svojstva građe, osobitosti obrade površina.

Interijersko projektiranje i dizajn elemenata interijera

Uređenje unutrašnjosti građevine ovisno je oblikom i namjenom, a mjere moraju biti prilagođene čovjeku. Izvedba je ovisna o materijalu, prirodnom ili umjetnom o kojem ovisi  karakter površine. Kamen, drvo i opeka prirodni su materijali, do su beton, čelik i staklo moderni, umjetni materijali. Dizajn pojedinih elemenata interijera također veže oblik i namjenu, kao i u arhitekturi.

Praćenje procesa u prostoru, nadzor nad izvedbom, ocjena uporabivosti objekata

Arhitekti također prate procese u prostoru na svim razinama, sudjeluju u izdavanju uvjeta građenja i potrebnih dozvola, a kao nadzorni inžinjeri prate izvedbu građevine i ocjenjuju njenu uporabivost. Kontrola procesa u prostoru, od prostorno planerske dokumentacije, kvalitete i legalnosti projekata do uporabne dozvole, ali i kreacija propisa i pravila struke također zahtjeva angažman arhitekata.

Aleksandar Bašić,dipl.ing.arh.

Oglas
Kliknite kako biste komentirali

You must be logged in to post a comment Login

Ostavi komentar

Arhitektura

Zavirite u predivnu vilu u Istri koja oduzima dah!

Vila se sastoji od četiri moderne kuće okružene prirodom, smještene na brežuljku s pogledom na rijeku Mirnu i Jadransko more.

Smještena u jednoj od najpoželjnijih hrvatskih regija za život i svjetskih destinacija za odmor, ova vila oduzima dah!

Vile nose ime rijeke Mirne jer se upravo iznad nje uzdižu, u predivnom zelenom utočištu, a upravo su blaga ćud rijeke, mir i tišina okoline nadahnuli arhitekte Arhitektonskog studia Metrocubo u stvaranju ovog suvremenog arhitektonskog projekta.

Vile čine dvije dvokatnice i dvije prizemnice koje su raspoređene u nizu, jedna ispod druge, na prostranim parcelama od 2000 m 2 . Najveća od njih ima i dodat no poljoprivredno zemljište od 8000 m 2 . Kvadrature vila, od 275 do 320 m 2

Elegantna ljepotica usred Istre – kuća zanimljivog geometrijskog oblika i unutarnjeg dizajna

Sve su okrenute prema jugozapadu, a sadrže četiri sobe s pripadajućim kupaonicama s walk-in tušem, veliku kuhinju, dnevni boravak otvorenog plana i WC.

Iz dnevnog se prostora izlazi u uređen vrt ograđen kamenim zidovima s bazenom i sunčalištem.

U grijanim bazenima može se uživati i tijekom zime, a tu je i predivna natkrivena terasa te savršeno uređenja ljetna kuhinja s roštiljom. Okućnica je ograđena vrtom, a krasi je i popločeno sunčalište uz bazen.

Specifičnost ovih vila su goleme staklene stijene koje omogućuju otvorenu komunikaciju unutarnjeg prostora s vanjskim, što je bila nit vodilja arhitektonskog projekta.

Interijere krase dizajnerske pločice, vrhunski podovi i sanitarije, dok staklene stijene osiguravaju pogled na more iz svih prostorija.

Vile su opremljene klimatizacijskim sustavom i podnim grijanjem na bazi toplinskih pumpi koje osiguravaju veliku uštedu energije. Vlasnici villa Gromače izabrali su i podizno-klizni sustav WICSLIDE 160 kombinaciju izvrsne toplinske izolacije s najvišom funkcionalnošću i dizajnom. ICLINE 75 evo ima najviša svojstva toplinske izolacije i strukturne karakteristike. Svojim vrhunskim tehničkim performansama ovaj aluminijski prozor prilagođen je svim arhitektonskim zahtjevima budućnosti.

Autor fotografija: Igor Popović

Nastavite čitati

Arhitektura

Mogu li se energetski obnoviti građevine pod zaštitom

Nepokretna kulturna baština s utvrđenim svojstvom kulturnog dobra čine pojedinačne građevine koje imaju izrazit povijesni, umjetnički, znanstveni, društveni ili tehnički značaj. Zašto su neke građevine pod konzervatorskom zaštitom i može li se provoditi energetska obnova, zna arhitekt Dražen Arbutina.

U očuvanju kulturnog i povijesnog naslijeđa jedan od ključnih elemenata je konzervacija građevina, a odluka o formalnoj zaštiti građevine donosi se na temelju parametara koje definira zajednica.  

Subjektivna kategorija

“Vrijednosti određenog primjera koji, recimo arhitekture koji uvrstimo u baštinu, ili u nešto što će biti formalno u zakonu tretirano kao državno dobro je zapravo kategorija koja na prvi pogled je subjektivna. Subjektivna je zbog toga što ne možete donijeti numeričke parametre kojima bi odredili da li nešto pripada toj skupini ili ne, ali se taj subjektivitet pokušava riješiti na način da veliki broj ljudi koji poznaju određenu materiju, sudjeluju u procjeni. Ako se slože oko određenoga suda, uvrštavaju to na određeni popis.”, za Dom na kvadrat rekao je dr. sc. Dražen Arbutina dipl. ing. arh.

Formalna zaštita

Formalna zaštita dijeli se u dvije kategorije – zaštićeno kulturno dobro i preventivno zaštićeno kulturno dobro.

“Kad pojednostavnimo tu kategoriju preventivno zaštićena kulturna dobra, prepoznata je njihova vrijednost, donesen je akt o njihovoj određenoj zaštiti. Ali nisu stvoreni apsolutno svi preduvjeti prije svega ovi stručni da se provede kompletna valorizacija kako bi se zapravo utvrdila prava vrijednost i onda oni i zaštitili. S druge strane imamo zaštićena kulturna dobra, koja se nalazi i na posebnoj listi koju dakle vodi Ministarstvo kulture i medija. Onda imate zapravo ta kulturna dobra na listi kulturnih dobara, koja onda imaju i specijalan status. Taj status uključuje obazriv odnos prema baštini. Kad to govorimo, dakle, ta zaštita zapravo uključuje vrlo pažljiv i specifičan odnos svih u tom procesu i to znači od onih koji su takav akt donijeli, pa do onih koji možda nisu vlasnici, ali samo takav prostor koriste.” kaže Arbutina.

Lista zaštićenih ili preventivno zaštićenih kulturnih dobara predstavlja popis svih onih građevina i lokaliteta koji posjeduju iznimne vrijednosti.

Obaveze konzervatora

Smjernice o postupanju s građevinom pod zaštitom donose konzervatori.

“Obveza konzervatora koji djeluju unutar Ministarstva kulture, unutar konzervatorskih odjela, to jest unutar Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode u gradu Zagrebu, je obveza zapravo da osiguraju da će se obazrivo pristupiti svim zahvatima na bilo kojoj od  građevina koja je pod zaštitom. Kad govorim o tome da osiguraju da se obazrivo pristupi, onda to znači da se neće kompromitirati i na drastičan i dramatičan način narušiti one vrijednosti koje su prepoznate zapravo prilikom stavljanja na listu takve građevine.”

Obaveze inžinjera

A problematikom obnove ili bilo kakvog zahvata na zaštićenoj građevini, bave se inženjeri.

“Među njima recimo arhitekti su zapravo ti koji provode i određena istraživanja ili bolje rečeno sintetiziraju istraživanja nekih drugih struka kao što su recimo konzervatori, restauratori. Oni pokušavaju zapravo stvoriti sliku i to cjelovitu sliku o građevini preko konzervatorskih elaborata koji se izrađuju i definirati šta su to najvrjedniji elementi građevine koji se ni na koji način ne smiju kompromitirati, do koje mjere se može i na koji način se može ići u određene intervencije na toj građevini i takvom konzervatorskom elaboratu. Oni te mjere prilažu na provjeru upravo kolegicama i kolegama upravo koji rade u konzervatorskim odjelima.”, objasnio je Dražen.

Dijalog između dvije struke

Upravo između te dvije struke često dolazi do prijepora i nerazumijevanja.

“Kad govorimo o postojećem stanju, onda vrlo često moji kolegice i kolege, pa i građevinski inženjeri posebice ne percipiraju građevni materijal kao jedan od iznimno važnih elemenata u percepciji. Znači tu moramo razdvojiti percepciju od suštine građevine koja je zapravo vrijedna. Dakle, od suštine građevine koja je vrijedna. Materijal je u suštini građevina i zamjena materijala je automatski i zamjena građevine i onda više nemate original.”

Energetska obnova takvih građevina je teška zato što svaki zahvat na njima puno skuplji nego na konvencionalnim građevinama, ali moguća.

“Pitanje energetske obnove i kvantifikacije kvalitete izvršene energetske obnove, nažalost nije kako bih rekao, apsolutno objektivno. Tu su zapravo određeni formalni parametri koji dominiraju svime time. Dakle, vi ste energetski obnovili građevinu ako ste ugradili određeni toplinski sustav, koji je više-manje konvencionalan, jer promatra se ili se u manjoj mjeri promatra na specifičan način ako uključite određene sustave koji onda rješavaju neke druge probleme. S druge strane, u povijesnim građevinama, aplikacija, konvencionalnih sustava ne znači da je apsolutno primjerena.” , zaključio je Dražen Arbutina.

Konzervacija građevina je očuvanje identiteta i dijela naše povijesti za buduće generacije.

Nastavite čitati

Pratite nas na drušvenim mrežama

Izbor urednice